Afbeelding 1 Afbeelding 2 Afbeelding 3 Afbeelding 4


In de interactieve presentatie Storytelling laat ik je zien dat niet wát je doet indruk maakt op jouw publiek of klanten, maar het WAAROM. Je klanten of publiek écht boeien met je verhaal? Dat lukt niet met cijfers of rationele argumenten. De meeste organisaties werken in een omgeving vol concurrenten. Die allemaal min-of-meer hetzelfde product of dienst leveren. Auto’s, jaarrekeningen, keukens, noem maar op. Het wat, dus. Als jij je publiek echt wilt raken moet je gaan vertellen hoe en waarom jij dat doet. Hoe? Dat laat ik je ervaren in de interactieve lezing Storytelling.
 
Stel je eens voor. Begin jaren 50 van de vorige eeuw. Door de inpoldering van de Zuiderzee is nieuw land ontstaan. Een waarlijk staaltje Hollands Glorie. Boeren en middenstanders bouwen aan een nieuwe toekomst. Jij besluit dat jouw toekomst ook daar ligt. Je leent wat geld van bekenden, huurt een solex en gaat zo van bedrijf naar bedrijf om je product aan te bieden. Er is werk aan de winkel, want de nieuwe polder is booming. Allemaal pioniers. Bijna 70 jaar later vertellen de medewerkers-van-nu nog steeds dat pionieren in hun dna zit. Mooi verhaal hè. Wat is het jouwe?

Afbeelding 5
Afbeelding 6

Waarom een inspirerend verhaal belangrijk is? Wat denk je van het verhaal over de gitaar van Prince. Op het moment dat er twee gitaren geveild worden is het verhaal erachter pas écht van belang. Twee identieke gitaren, één van een onbekende geweest en de ander van Prince. De gitaar die hij zelf ooit kocht voor $ 25 ging weg voor $ 104.000. Waarom? Omdat hij van Prince was en deze gitaar gebruikte voor Purple Rain. Da’s pas een verhaal.

Jij kunt ook een bijzonder verhaal vertellen en dat inzetten voor je eigen marketing en sales. Daar hoef je Prince niet voor te zijn. Ieder verhaal is uniek. 

Denk even na over hoe onderscheidend jouw product of werkwijze is. Ben jij echt zoveel unieker of deskundiger dan je concurrenten? Met Storytelling maak je op basis van de specifieke kenmerken van jouw business een verhaal dat verschil maakt. Een goed verhaal versterkt niet alleen de relatie met je klanten of publiek. Het versterkt ook de teamspirit binnen je eigen organisatie. Een gedeeld verhaal verbindt, verdiept de samenwerking en geeft sturing aan de inspanningen van je teams. Dat was al zo bij het ontstaan van de mensheid en dat werkt nog steeds.

Afbeelding 7

Een succesverhaal is niet altijd het leukste verhaal om naar te luisteren. Het is ook ongeloofwaardig. Niemand heeft alleen maar succes. Vertel ook wat er mis ging, hoe dat voor je was en en hoe je er mee om ging. 

Een goed verhaal heeft in elk geval een hoofdpersoon, een incident en een obstakel.
De hoofdpersoon: de persoon waarmee iets gaat gebeuren. Dit kan een mens zijn maar ook een bedrijf, product of dienst.
Het incident: er gebeurt iets onverwachts waarna de reis door de onbekende wereld of toekomst begint. 
Het obstakel de gebeurtenissen stapelen op. Er gebeuren dingen waardoor de hoofdpersoon zijn doel niet kan behalen. Dit leid tot een climax en de hoofdpersoon slaat zich er op geheel eigen wijze doorheen.

De interactieve lezing Storytelling geef ik samen met collega trainer en theatermaker Herald Nobel. Met een achtergrond in de marketing en communicatie weet hij als geen ander hoe je je doelgroep raakt. Als theatermakers zijn wij bovendien verhalenvertellers bij uitstek. Dit talent zetten wij in om jou je eigen, onderscheidende verhaal te laten bouwen.


De presentatie Storytelling is een inspiratiesessie van ongeveer 60 minuten boordevol anekdotes en interactie.
De impuls voor organisaties en professionals die Storytelling succesvol willen toepassen.

Voor congressen, bedrijfsevenementen en ondernemersbijeenkomsten.
Neem voor meer informatie contact op met Herald Nobel 
06 29 433 168 of vul het contactformulier in

Afbeelding 8