Afbeelding 1 Afbeelding 2 Afbeelding 3 Afbeelding 4

Afbeelding 5

Omgaan met agressie

Agressiehantering. Iedereen heeft wel eens te maken met agressie, in meer of mindere mate. Je werkt bijvoorbeeld achter de balie van een gemeente of andere organisatie, je bent dat het eerste aanspreekpunt, ook als de klant boos is. Ook in de zorg kan je te maken krijgen met gefrustreerde patiënten of in het onderwijs met boze ouders.
Het overvalt je altijd. Soms is iemand heel erg overstuur of boos om de situatie. Als jij de eerste bent in functie, degene bent die het slechte nieuws brengt of je bent toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek. In alle gevallen is het belangrijk dat jij weet wat je kunt doen om de situatie niet te laten escaleren. 

Het gaat om het leren herkennen van verschillende soorten agressie. Dat is het begin. Er zijn meerdere soorten agressie die ook een andere aanpak vereisen. Zodra jij deze herkent kan je de-escalerend optreden.


We blijven altijd weg bij fysieke agressie en werken aan omkeerbaar gedrag.